tisdag 1 juli 2014

P C Jersild - De ondas kloster

Jag fortsätter min läsning ur bokhyllan, valet föll den här gången på P C Jersilds De ondas kloster. Måste erkänna att jag har inte riktigt någon struktur på läsvalen, mina böcker står dessutom i dubbla rader och när jag inte orkar plocka fram mitt register så väljer jag helt sonika från ytterraden.

Den här boken har en tudelad handling, först hamnar vi i 1200-talet när Stockhol
m i egenskap av att vara "Mälarens lås" egentligen var ett obetydligt fiskeläge och en tillfällig marknadsplats. Många ynglingar sökte sig ändå dit i hopp om att få mönstra på ett skepp som skulle ner mot Europa.

Tre främmande, allvarliga och tysta män dyker upp och efter att de mirakulöst överlevt en vådlig båtfärd blir de betraktade som heliga. När de så börjar bygga sitt nya hem med kloster på Skeppsholmen så skänker ortsbefolkningen både mat och byggmaterial i tron att det kommer skänka välgång i det egna livet. Snart upptar männen ytterligare två karlar i sin gemenskap och de tar sig även an unga pojkar som av olika skäl hamnat utanför samhället.

Mycket mer än så får vi inte veta under berättelsen i dåtid.

När berättelsen fortsätter befinner vi oss mer än 800 år senare i det moderna Stockholm där Skeppsholmskyrkan har brunnit ner till grunden och nu blir platsen för en arkeologisk utgrävning. En liten firma på randen av konkurs får uppdraget och bit för bit så avslöjas den verkliga historien vad som egentligen hände med männen och pojkarna.

Jag gillar berättelser med tidshopp, ändå tyckte jag inte riktigt att den andra delen av boken som utspelade sig i nutid riktigt höll samma klass som början. De historiska avsnitten kändes mer levande helt enkelt. Men det är fortfarande en läsvärd bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar