fredag 4 juli 2014

Det var faktiskt inte mitt fel...

Okej, vi var alltså ute på Kronans ÅVC för att slänga saker. Samt skänka en lampa till återvinningsbutiken och just lampan ledde till att vi behövde prata med butikspersonalen - annars skulle vi aldrig gått in där överhuvudtaget ju!

Sedan var det faktiskt Johans idé att kolla bland böckerna och sagt och gjort. Snart står jag där med P C Jersilds Barnens ö i handen. Fem ynka kronor vill de ha för boken (man kunde faktiskt fylla en kasse böcker för 20 kr men så mycket mer böcker behöver vi inte så den affären avstod vi ifrån).

Varför då just denna bok? Inte bara för att jag nyligen plöjt två böcker av just Jersild utan också för att jag nyligen läste om Barnens ö i DN. Att den ingår i ett läsprojekt för ungdomar = den måste fortfarande vara läsvärd alla dessa år efter att den kom ut. Men också att jag faktiskt aldrig har läst den och jag har alltid varit svag för svenska klassiker.

Väl hemma gjorde jag nästa upptäckt. Vi som handlar bland annat serier och LP-skivor i second hand-butiker är väl förtrogna med olika märkningar där kvalitén på varan bedöms (och priset sedan sätts därefter). Det allra finaste är förstås att hitta något i "mint condition". Boken i min hand var en pocketutgåva från Delfinserien från 1977. Pocketböcker åldras oftast illa, de blir dåligt behandlade, ryggen viks sönder, sidorna gulnar etc. Min pocket hade visserligen ett lätt gulnat omslag men ryggen var totalt obruten och boken gjorde motstånd när jag bläddrade i den. Jag hade faktiskt hittat ett helt orört, oläst exemplar. Den här boken har bara stått och samlat damm någonstans tills den hamnade på Kronan - men den har aldrig blivit läst. Det här är definitionen av att köpa något begagnat i "mint condition".

En sprillans ny 37 år gammal bok alltså! Bara att sätta fart och läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar