tisdag 26 augusti 2014

Astrid Lindgren - Junker Nils av Eka

Det här är bästa boken! Eller alltså, egentligen så är jag uppväxt med kassettdramatiseringen med Astrid Lindgren som berättare. Jag är väldigt förtjust i den och har väl mer eller mindre nött sönder min kassett genom att spela den om och om igen - framför allt om man har svårt att sova.

Dock så hade jag aldrig läst sagan som sin helhet, den ingick ursprungligen i sagosamlingen Sunnanäng men som den fjärde och sista sagan så har den inte i alla utgåvor kommit med. Nu visade det sig att bland familjerna som driver Näs så fanns det någon som delade min kärlek till just denna saga och han fick igenom att få illustrera en utgåva där sagan för första gången gavs ut som egen bok.

Johans och min första sommar så tog jag med honom till Boa i Näs när vi var
nere i Vimmerby och till min stora glädje så låg den här boken nu helt plötsligt på bokbordet! För att göra glädjen ännu större så var det just Leif Ruhnström som stod i Boa den dagen så jag fick inte bara med mig en ny bok hem utan dessutom en signerad sådan!

Så hur kom det sig att just denna bok åkte fram just denna sommar? Jo, när BB-väskan skulle packas så stoppade jag ner både en bok till mig och en bok till vår nya familjemedlem. En del skulle förstås kunna invända att Junker Nils av Eka kanske inte är helt barnvänlig för en nyfödd liten en och med en del menar jag Johan.. Men likväl så blev Junker Nils av Eka den första boken jag läste för Emma och sedan dess har vi gått vidare och även lyssnat på kassettversionen när det har varit riktigt stökiga nätter.

Dock kan jag redan nu säga att alla böcker som jag läser för Emma kommer inte redovisas här, den del böcker för de allra minsta är inte fullt så spännande att prata om men vi hade väldigt roligt när vi gick igenom lådan med mina gamla barnböcker och gemensamt valde ut vilka som skulle ställas in i bokhyllan. Barnlitteratur kan vara riktigt underhållande även för vuxna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar