torsdag 13 december 2012

Julkonsert med Snapsakademien och Kvinnokören Embla 12 december 2012

Så var det i vanlig ordning dags för Snapsakademiens årliga julkonsert och nu hade de bestämt sig för att samarbeta med den nystartade kvinnokören Embla.

Joakim Wennergren hade fått äran att vara konferencier och gjorde en mycket underhållande parodi av SVT:s julaftons-TV och allas vår Arne Weise. Lite synd bara att det var just Joacim som stod för det mest studentikosa av denna afton. Sångprogrammet var väldigt vackert och välrepeterat men det var mer jul än humor över det - vilket inte riktigt är så vi är vana att höra Snapsakademien. Embla visade sig vara tämligen traditionell damkör - mycket skönsång men inte så studentikost. Nu ska jag då erkänna att det här var första gången jag hörde och såg ett framträdande med Embla så jag vet inte hur deras ordinarie repertoar är.

Kvällens sånger var:
  1. Carol of the bells (Snaps + Embla)
  2. Deck the halls (Snaps + Embla)
  3. Stilla natt (Snaps)
  4. Midsjtnatzkin rådznjeff (Snaps)
  5. Stad i ljus (Snaps)
  6. Tärnans visa (Embla)
  7. The Christmas song (Embla)
  8. Pepparkaksgubbar (Embla)
  9. Nature boy (Embla)
  10. O come all ye faithful (Embla)
  11. Far over the misty mountains cold (Snaps)
  12. Bara jul (Snaps)
  13. O helga natt (Snaps)
Extranummer:
  1. Jul, jul, strålande jul (Snaps + Embla)
  2. Staffanvisan (Snaps)
På det hela taget så tyckte jag inte riktigt lika mycket om årets konsert som jag uppskattade förra årets, visst gick man därifrån fylld av en härlig julkänsla men samtidigt lite snopen över de begränsade "underhållande" inslagen.

Vidare känner jag mig tvingad att nämna att biljettpriset var lite väl tilltaget för bara en akt och just avsaknad av pausfika gjorde också att konserten tappade lite i julstämning för nu uteblev ju helt det roliga och ständigt uppskattade pausminglet med Snapsakademien. Till min stora förvåning så blev jag också först stoppad från att plocka på mig ett programblad för tjejen i som stod och sålde biljetter skulle höra sig för om programbladen kostade något eller var gratis. Sedan när tar en studentförening betalt för programblad som är ihopvikta A4? Nu var de förstås gratis som vanligt men att ens ha tanken att de skulle kosta kändes bara girigt.

Så mycket som Johan varit borta och repat och extrarepat på sistone så hade jag väntat mig mer av konserten men visst fanns det flera tillfällen för skratt. Otur bara att stora delar av publiken saknar hyfs och dirigentkunskap och började applådera innan en låt tog slut. Man måste ju vänta tills dirigenten sänker ner armarna! Det känner väl ändå alla till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar