onsdag 27 november 2013

Gravity

Johan och jag har inte haft så stor framgång med bio i år, vi bokar massa besök men på grund av sjukdom och framför allt trötthet så kommer vi inte iväg. Därav att de allra flesta av våra biobesök blir i salong 3 där vi sitter på åttonde raden som har ett balkongräcke och extra benutrymme. Alltså salongen som storfilmerna flyttas ned till när de gått ett bra tag. Men vi gillar som sagt vad den salongen och våra favoritplatser på rad 8.

I fredags lyckades vi så slutligen komma iväg och se Gravity, en film jag varit sugen på direkt när den kom men som också genomgående fått väldigt bra kritik.

Jag måste instämma med recensenterna, det här är utan tvekan den film jag sett som bäst utnyttjat 3D-effekterna för att verkligen förstärka filmen. Man har varit smart nog att inte låta specialeffekterna ta över handlingen. Det häftigaste är alla gånger vi får se utifrån Sandra Bullocks karaktärs ögon, inklusive rundningen av hennes hjälm och ljusreflektioner.

Själva handlingen då? Ja, som de flesta astronautfilmer så är de mer eller mindre orealistiska, överlag så tror jag på faktumet att man är relativt körd vid olyckshändelser utanför atmosfären men det gör sig inte lika bra på film som en osannolik historia. Nu känner vi alla visserligen till Apollo 13 och att det är både teoretiskt och praktiskt möjligt med osannolika rymdräddningar. Men jag är en trogen pessimist..

I vilket fall som helst så var det en himla häftig bioupplevelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar