tisdag 1 januari 2013

Hobbit: En oväntad resa

22 december hade jag och Johan samma briljanta idé som i stort sett hela Luleå - vi gick på bio!

Till skillnad från med Sagan om ringen-trilogin så hade jag faktiskt läst den här boken. Visserligen för 10 år sedan men jag ansåg mig ändå ha skaplig koll på handlingen. Nu visste jag dock på förhand att Peter Jackson petat in lite saker från trilogin för att fylla ut och faktiskt få till tre filmer av en enda liten ungdomsbok. Det här ledde till att trots att jag läst boken var jag bitvis smått förvirrad.

Nu hade Jackson också tagit steget till 3D men det kändes som om han inte gick till överdrift utan använde tekniken lagom mycket. Jag har dock inte riktigt vant mig vid 3D-glasögon än, de sitter inte helt bekvämt ovanpå vanliga glasögon.

Precis som i de andra filmerna så var det förstås stora kontraster, det lilla stillsamma lugnet i Fylke mot den stora, stökiga och krigiska världen utanför. Även här förekommer det tydliga konflikter mellan alver och dvärgar.

Jag tänker inte avslöja för mycket av handlingen för den som vare sig läst boken eller sett filmen, men Gandalf mer eller mindre lurar Bilbo att följa med 13 dvärgar på äventyr för att återta sitt forna hem från draken Smaug.

När den första boken slutar har sällskapet precis blivit räddade av jätteörnarna, men innan dess har ett väldigt viktigt smycke gjort sitt inträde i berättelsen - nämligen ringen! Bilbo hittar den i samband med sitt möte med Gollum och tar sig levande därifrån i en gåtgissartävling. Den här biten av filmen gillade jag verkligen, jag tänker knappast hävda att jag minns allt från en bok jag läste för 10 år sedan men jag kunde i alla fall svaren på alla frågor!

Det var i alla fall en mycket trevlig bioupplevelse som var väl värt att trotsa kylan för (det var -29 denna kväll) och ännu bättre att bilen faktiskt ville starta när vi skulle hem igen. Naturligtvis så krängde biografen massa Hobbit-prylar och det fanns en specifik Hobbit-meny där man fick en samlarmugg. Vi köpte dock inget sådant men när vi lämnade biosalongen bland de allra sista så fanns det en mugg kvarlämnade ytterst på vår rad så Johan plockade med den. Figuren på locket var löstagbar och även om Gandals hatt gick sönder när Johan tappade muggen på marken på väg till bilen så ser den rätt så fin ut i bokhyllan (duktig fru har limmat ihop trasig hatt!).

Ett år till nästa film..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar