torsdag 15 november 2012

ACCJA Mörkrostat 8 november 2012

Förra torsdagen så var vi på höstkonsert med vokalgruppen ACCJA som trotsade den stundande julen genom att hålla fast vid både sommar och höst med sin konsert Mörkrostat på Lillan i Luleå. Vi kom ganska så precis innan starten men plockade lediga stolar från två bord och skapade oss en egen sittplats mitt emellan.
I programbladet fick vi veta vad de skulle sjunga men inte i vilken ordning, de flesta låtarna var bekanta så det var ändå inte så svårt att hänga med trots att det mesta blev utan presentation. Jag som är lite småpedantisk numrerade allt eftersom.

I första akten fick vi höra:
  1. Come together
  2. Benen i kors
  3. Jag är det fulaste som finns
  4. Kristallen den fina
  5. Bumblebee
  6. My baby just cares for me
  7. Baba Yetu
  8. Hooked on a feeling
I pausen bjöds det på kaffe, te eller saft med olika små bakverk till. Johan lyckades till och med ladda upp med påfyllning innan föreställning fortsatte.

Andra akten bestod av:
  1. Java jive
  2. Styrman Karlssons äventyr med porslinspjäsen
  3. Dobbin's flowery vale
  4. King of the road
  5. Nine to five
  6. Göta
  7. Pippi-potpurri (Här kommer Pippi Långstrump, Mors lilla lathund, Sommarsången, Sjörövar-Fabbe, Lira Lara Loppan).
Johan blev lite småputt när jag kramade hans hand menande under Mors lilla lathund men den är ju bara så himla bra! Och stämmer rätt så bra in på Johan som är så väldigt duktig på att planera hur han ska hinna ha roligt och sen gör man det där tråkiga med tiden som eventuellt blir över. Pojkarnas lidande i Lira Lara Loppan var också helt underbart.

Givetvis gav sig inte publiken utan insisterade på ett extranummer men det kom jag tyvärr inte på vad det var..

ACCJA levererade helt klart en mycket trevlig musikkväll, låtarna framfördes med stor säkerhet och det märktes att de tränat på koreografin och även några små gyckel här och var. Lillan var en perfekt plats för en sådan här konsert, det kändes mycket som en trivsam hemmakväll - fast bättre!

Min absoluta favorit för kvällen blev ändå Styrman Karlssons äventyr med porslinspjäsen men där är jag väldigt partisk, jag verkligen älskade den sången när jag var liten, jag kommer ihåg exakt hur bilderna såg ut i sångboken och hur mina lekisfröknar dummade sig när vi sjöng den. På vägen hem i bilen fortsatte musikupplevelsen när Johan och jag testade våra sångminnen och sjöng den på nytt. Johan sökte även runt efter Luhrarnes gamla arr för jo, den har vi faktiskt spelat och jag älskade det med!

Tack ACCJA för en underbar höstkväll och jag hoppas det blir fler chanser att se och höra er framträda!

2 kommentarer:

  1. Oj, snubblade över detta inlägg nu... Lite sent kanske, men trevlig läsning! Kul att du var på konserten. Styrman håller än, körde den senast igår på Hamnfestivalen. :) Mors lilla lathund också, för den delen. Allt gott! /Lotta, ACCJA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på min minimala marknadsföring av min lilla kulturblogg så är det alltid trevligt när någon hittar hit och uppskattar vad jag skriver så bättre sent än aldrig..

      Radera