torsdag 14 januari 2016

Star Wars VII: The Force Awakens

Över nyår hade vi besök vilket förstås betydde barnvakt vilket förstås betydde gå på bio! Så några veckor efter alla andra kom vi slutligen iväg och såg den nya Star Wars-filmen. Vi visste förstås på förhand att den inte skulle vara lika bra som de första filmerna men vi visste också att vi ville se den.

Mirakulöst nog hade vi lyckats undvika att utsätta oss för en massa spoilers så vi gav oss av tämligen ovetande om vad vi hade att vänta oss på denna första dag på det nya året.

För er som inte sett den än så tänker jag inte heller avslöja en massa detaljerade innehåll. Mot slutet av filmen förbannade jag mig själv dock för min egen alldeles för bra analytiska förmåga när jag började förutse kommande scener i detalj. Jag har sett på tok för mycket film genom åren, jag överraskas sällan av filmer. Det är svårt att skapa något helt unikt och i en film i Star Wars-sagan så är man dessutom till viss del begränsad för man måste hålla sig inom ramarna för vad som definieras som Star Wars.

Men jag uppskattade verkligen balansen i filmen, att få se den 30 år in i framtiden där förra filmen slutade. Att få återse gamla karaktärer men så förstås också möten med nya. Att bara få veta enstaka ledtrådar om vad som har hänt sedan sist. Det lämnar givetvis massor med utrymme för små sidospår i handlingen i de två kommande filmerna. De två kommande filmerna som jag misstänker att jag inte heller komma tycka är lika bra som de första filmerna men likväl kommer vi självklart gå och se de filmerna med.

Vi är förutsägbara vi fans. Jag hånskrattade när jag hörde någon påstå att dess barn släpat med den att se den nya filmen. Seriöst? Du hade gått i alla fall. Vi går ju allihopa i alla fall. Vi kan helt enkelt inte låta bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar